torsdag 24 oktober 2013

Fotografi som berör


Kiss by Hotel de Ville - Robert Doisneau


Mina ögon föll på en bild jag fann i boken om visuell kommunikation. En bild tagen i Paris, av Robert Doisneau. Jag minns mycket väl att vår fransklärare på gymnasiet visade oss just den bilden under vår resa i Frankrike. Minns också att jag tyckte om bilden, men att jag inte gjorde vidare efterforskningar och lät den passera. Jag kan inte förklara vad, eller varför jag tycker om den här bilden. Den är dramatisk i sin svartvita form. Den för tankarna till en annan tid. Den är vacker och effektfull. Jag vet fortfarande inte varför, men bilden berör mig. Den påminner mig lite om att stanna upp i vardagen. Äsh jag vet inte precis vad det är som gör det, men visst är det ett ganska fint fotografi?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar