tisdag 24 september 2013

Grönt och färskt


Den röda kundkorgen hänger på armen. Alternativt skramlar bakom på små plasthjul. Jag kommer in på avdelningen för frukt och grönt. Varor som purjolök, blomkål, vitlök och en vanlig lök ramlar ner i korgen. Kanske en mango också. Och så en eller annan färsk krydda. Då fylls jag bitvis av en lustig känsla. En känsla som i tanken tar mig till ett annat årtionde, en annan affär. Tänk er bullerbyn.

Känslan av att plocka råvaror och lägga dem i korgen utan att låta dem dimpa ner i en plastpåse först. Den känslan är äkthet på något vis. Att blomkålen alltid har varit sig lik medan skånemejeriers mjölkförpackningar ändrat design genom åren. Blomkålen såg likadan ut för 50 år sedan. 

Det känns helrätt och köpa dessa okonstlade färskheter. Än bättre känns det om de är ekologiska (men tyvärr väljer jag med studentbudget oftast ett billigare alternativ). Att sedan komma hem och plocka upp matkassen gör mig nästan lite stolt. Naturliga, färska råvaror pryder både kylskåpet och köket på ett sätt som förpackningar i plast och kartong inte kan. En färsk krydda i köksfönstret ger åtminstone mig inspiration till att laga från grunden. Laga äkta, bra och god mat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar